Magyar film noir és melodráma 1-2.
Magyar film noir és melodráma 1-2. Az 1930?1940-es évtizedhatár a tömegfilm
egyetemes történetének fordulópontja, egy nagy megrázkódtatást hozó időszak
nyitánya. A klasszikus tömegfilmkultúrák boldogságvíziói sötétebb árnyalatokat
kapnak, a változás legfeltűnőbb tünete pedig a végtelenül komor ember- és
világképű film noir műfajának megjelenése a hagyományosan ábrándvilágokat
megmutató hollywoodi filmben. ?A film noir fő újdonsága ? írja a honi
műfajelmélet nemzetközi rangú alakja, Király Jenő ? egy rossz közérzet
megfogalmazása: a vágyak, remények helyett a félelmeket, szorongásokat állítja
világképe középpontjába.? Ezek a tendenciák a magyar filmet is elérik. A művek
zömmel ? a felszínen ? boldogok, és a happy endjeikkel harmóniát sugallnak,a
mélyben azonban rettentő feszültségekkel és frusztrációkkal teltek. Az El nem
csókolt csókok a film noir ?családfáját? térképezi fel és a műfaji előzményeit
keresi; az amerikai változatok mellett az európai hatáskapcsolatokat elemzi
abból a célból, hogy megalapozza a hazai verziók ? a magyar film noir ?
mintázatainak felkutatását. Az 1936 és 1944 közötti időszak a magyar
filmtörténetírás fehér foltja. A kötetben vázolt korszakportré a filmek
bújtatott értékperspektíváit teszi láthatóvá: a szerző azt bizonyítja be, hogy a
látszólag problémamentes elbeszéléseket nagy feszültségek fűtik. A kötet a
történeti és az elméleti közelítésmódot egyesíti: műfajtörténeti szemszögből és
egy speciális műfajtipológia felhasználásával vizsgálja az 1930?1940-es évek
magyar filmjeit. Alapgondolata, hogy a filmek kevéssé a témáikkal, inkább a
műfaji sémák módosításairévén beszélnek korukról, megmutatva a társadalom
?mentalitását? vagy ?habitusát?. A tudományos elvárásoknak mindenben megfelelő,
ugyanakkor közérthető stílusban megírt, ezért a laikus olvasó érdeklődésére is
számot tartó kötetben sok fontos, ám mára elfeledett magyar filmről esik szó.
Számosról csak most, nyolcvan?kilencven évvel az elkészülte után olvasható
először alapos elemzés (A papucshős, Dankó Pista, Szüts Mara házassága,A hegyek
lánya, Az utolsó dal, Fekete hajnal, Kölcsönadott élet, Keresztúton, Az első).
egyetemes történetének fordulópontja, egy nagy megrázkódtatást hozó időszak
nyitánya. A klasszikus tömegfilmkultúrák boldogságvíziói sötétebb árnyalatokat
kapnak, a változás legfeltűnőbb tünete pedig a végtelenül komor ember- és
világképű film noir műfajának megjelenése a hagyományosan ábrándvilágokat
megmutató hollywoodi filmben. ?A film noir fő újdonsága ? írja a honi
műfajelmélet nemzetközi rangú alakja, Király Jenő ? egy rossz közérzet
megfogalmazása: a vágyak, remények helyett a félelmeket, szorongásokat állítja
világképe középpontjába.? Ezek a tendenciák a magyar filmet is elérik. A művek
zömmel ? a felszínen ? boldogok, és a happy endjeikkel harmóniát sugallnak,a
mélyben azonban rettentő feszültségekkel és frusztrációkkal teltek. Az El nem
csókolt csókok a film noir ?családfáját? térképezi fel és a műfaji előzményeit
keresi; az amerikai változatok mellett az európai hatáskapcsolatokat elemzi
abból a célból, hogy megalapozza a hazai verziók ? a magyar film noir ?
mintázatainak felkutatását. Az 1936 és 1944 közötti időszak a magyar
filmtörténetírás fehér foltja. A kötetben vázolt korszakportré a filmek
bújtatott értékperspektíváit teszi láthatóvá: a szerző azt bizonyítja be, hogy a
látszólag problémamentes elbeszéléseket nagy feszültségek fűtik. A kötet a
történeti és az elméleti közelítésmódot egyesíti: műfajtörténeti szemszögből és
egy speciális műfajtipológia felhasználásával vizsgálja az 1930?1940-es évek
magyar filmjeit. Alapgondolata, hogy a filmek kevéssé a témáikkal, inkább a
műfaji sémák módosításairévén beszélnek korukról, megmutatva a társadalom
?mentalitását? vagy ?habitusát?. A tudományos elvárásoknak mindenben megfelelő,
ugyanakkor közérthető stílusban megírt, ezért a laikus olvasó érdeklődésére is
számot tartó kötetben sok fontos, ám mára elfeledett magyar filmről esik szó.
Számosról csak most, nyolcvan?kilencven évvel az elkészülte után olvasható
először alapos elemzés (A papucshős, Dankó Pista, Szüts Mara házassága,A hegyek
lánya, Az utolsó dal, Fekete hajnal, Kölcsönadott élet, Keresztúton, Az első).
Adatlap
Ár: | 5.690 Ft |
Könyvkereső: | EGYÉB |
Feladás dátuma: | 2024.11.26 |
Eddig megtekintették 2 alkalommal |
A hirdető adatai
Könyv kereső rovaton belül a(z) "Magyar film noir és melodráma 1-2." című hirdetést látja. (fent)